Rabu, 25 Ogos 2010

PENGENALAN

PENGENALAN
                             Definisi awam:

Suatu cara untuk mengembangkan keterampilan,kebiasaan dan sikap-sikap yang diharapkan dapat membuat seseorang menjadi warganegara yang baik.Tujuannya untuk mengembangkan atau mengubah kognisi afeksi dan konasi seseorang.

Sejarah pendidikan:

Pada zaman penjajahan, Tanah Melayu tiada pendidikan yang seragam. Sistem pendidikan yang diwujudkan oleh British ialah sistem pendidikan vernakular dan dilaksanakan mengikut kepentingan kaum tersebut.

Pada era globalisasi dan maklumat dihujung jari ,pendidikan sangat dititik beratkan bagi menghasilkan modal insan  yang berkualiti serta  memberi sumbangan kepada negara.Pendidikan menjana insan berkualiti bermaksud melahirkan generasi modal insan kelas pertama yang mampu menjadi pemimpin yang berpengetahuan daripada pelbagai aspek iaitu dari segi akhlak,perilaku dan pemikirannya. Insan yang berkualiti merupakan insan yang mempunyai pegangan agama yang kukuh,gigih berusaha,mempunyai keyakinan diri yang kental ,tidak pernah mengalah dan berani menghadapi cabaran.Hal ini sedemikian kerana,ciri-ciri tersebut sangat penting bagi membolehkan seseorang itu menjadi pemimpin kepada sebuah negara maju serta mengekalkan kecemerlangan sesebuah negara tersebut.Sebagai contoh,Tun Dr Mahathir merupakan seorang pemimpin yang berkualiti,beliau mampu membangunkan negara yang dahulunya mundur .Kini negara Malaysia menjadi sebuah negara yang maju dan bertamadun hasil dari pemimpin yang berkualiti yang memperoleh pendidikan yang  berkualiti.

MOHAMAD RAZIF BIN ABD RAZAK 205234

3 ulasan:

  1. azli bin daud
    k.c38
    205013
    www.ictatuum.blogspot.com

    saya rasa ulasan ini terbaik kerana akan memberi pendedahan tentang apa itu yang dimaksudkan dengan insan yang cemerlang.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. Norzuliana (205038 ) kump c30

    Saya bersetuju dengan pendapat saudara.Dengan pendidikan,negara kita dapat melahirkan insan yang cemerlang,gemilang dan terbilang.

    BalasPadam

Sila komen dan letakan butiran seperti berikut


Nama:


Nama kumpulan:

No metrik:

Alamat web: